tirsdag den 28. januar 2014

Faster til et hjertebarn

Dette indlæg har jeg skrevet rigtig mange gange i mit hovede, men jeg har simpelthen ikke kunne formulere det "rigtigt", men nu prøver jeg bare :)

Juleaften 2012 fik jeg at vide at jeg skulle være faster for anden gang, og jeg blev så glad. Og jeg blev fyldt med endnu mere kærlighed. Nu havde jeg to små børn i mit "faster-hjerte". Kærligheden og spændingen voksede sammen med svigerindens smukke mave, men til gennemscanningen i uge 20, fandt lægerne ud af at min nevø havde en hjertefejl.

Markus blev født på rigshospitalet i august, og da han var 13 dage gammel var han igennem en stor åben hjerte operation. Heldigvis gik operationen godt. Markus har dog siden operationen haft en del problemer med at trække vejret, har i lange perioder været tilkoblet respirator og har været uhyggelig tæt på at blive taget fra os.

Så for nogle måneder siden fik han lavet et hul i halsen, som han nu trækker vejret igennem. Han har fået det meget bedre siden, er kommet op af sengen - og ikke mindst, for nogle dage siden kommet hjem. Der er en del pleje forbundet med at have et barn der trækker vejret gennem en tube i halsen, og min bror, hans kone og deres datter på 5 har fået Markus med hjem, men de har også fået en hjælper med hjem 24/7. Det påvirker deres familieliv meget, og det 5 måneder lange sygehus ophold har gjort dem virkelig trætte...

Men vi er taknemmelige. Glade og taknemmelige for at have Markus hos os. Markus er en meget glad, kærlig og smilende dreng, og vi er så velsignede at vi blev beriget med ham.

Som faster (jeg bliver faktist kaldt faster-gudmor, stolt!) kan jeg jo ikke lade være med at strikke ting til børnene, og selvfølgelig strikkede jeg også en lille trøje til Markus da han blev født. Derudover broderede jeg også et billede med vægt, fødselsdato osv.

I får lige en hel række billeder, for han er bare for lækker, ham Markus

 jeg sidder med dejlige lille Markus
 
"se min fine blå trøje"
Selvom man har en respirator slange i næsen og ned i halsen, kan man sagtens være smilende
Markus med sine tre fastre
 
Og så til lidt fakta om trøjen, som Markus fik da han blev født.
 

Faktaboks:

Strik nummer i år: 34

Lavet til: min nevø Markus

Opskrift: navia bog 9, som ligger gratis på navias hjemmeside

Pinde: 3 og 3,5

Størrelse: 0-3 mdr

Garn: navia duo

Lager, rester elle nyindkøbt: jeg havde lidt på lageret som jeg troede var nok, men det var det ikke. Så jeg fik købt 50g af en bekendt, da farven er udgået

Vægt / meter: 70 g / 230 m

Strikket af garn købt før 2013: 4,380 kg

Strikket i alt i år 2013: 6,380 kg / 19,580 km
 
Jeg er rigtig godt tilfreds med trøjen, den er sød, var hurtig/sjov at strikke, og den sidder godt på babyer. Selvom Markus har været indlagt hele den tid, han har kunne passe trøjen, så har han faktist brugt den meget, og han har været så sød i den :)
 
 
 
trøjen og broderiet med navn, fædselsdato, klokkeslæt, vægt og længde
 
broderiet til Markus. Miriam har et magen til, så det står så smukt og pryder i deres stue.
 
Heldigvis er Markus' historie endt godt, og vi har nu fået ham hjem, selvom han stadig kræver en del pleje. Men vi er så taknemmelige og lykkelige over at vi fik lov til at beholde vores lille Markus.
 
Dette billede er taget i dag. Han faldt så sødt i søvn mens jeg snakkede stille med ham.
Ud over at jeg er heldig at være faster til to skønne levende børn, så er jeg også utrolig heldig at have dem blot 50m væk! :)
 


4 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig lille dreng! Håber, han med tiden vokser sig stærkere og at hans helbred bedres. Dejligt, at du er tæt på den lille familie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Berit. Ja han er virkelig dejlig, og jeg er så glad for at bo så tæt på :)

      Slet
  2. Han ser så dejlig ud! Slanger eller ej.
    Skønt, at du kan være i nærheden og hjælpe. Det lyder godt nok som en hård omgang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja han er virkelig dejlig :) men nu når han har fået tracheostomi har han kun en lille sonde klistret på kinden, så nu nyder vi at kunne kysse de små runde kinder :)
      Ja det har været en hård omgang, men godt at der findes gode læger, som dig selv, som kan hjælpe i lignende situationer :)

      Slet