mandag den 6. januar 2014

Strømpestrikkeri

Jeg har før udtalt mig om at jeg ikke er specielt glad for at strikke strømper. Det var også sandt dengang, men det blev ændret da jeg købte et hæfte af Lene Randorrf der hedder "flere på én pind -fra tå til top" og fik lært mig at strikke to strømper af gangen.


De første par strikkede jeg da manden og jeg var i Danmark og i Spanien på ferie i april. Vi tog lige fri i to uger, var i Danmark i lidt over en uge, og i Spanien i 5 dage, hvilket var SÅ lækkert. Jeg strikkede ikke meget i Spanien, men de blev dog færdige der, og det øverste billede er taget ved poolen på hotellet :)
Faktaboks: 

Strik nummer i år: 25
Lavet til: mig :)
Opskrift: Flere på en pind -fra tå til top
Ændringer: Da jeg strikker løst er de strikket på pind 2,5 istedet for 3
Pinde: 2,5 80 cm
Størrelse: Dame small (37-38)
Garn: arwetta clasic
Lager, rester elle nyindkøbt: de meste er fra lager, men nogle af farverne købte jeg i Danmark
Vægt / meter: 65 g / 275 m
Strikket af garn købt før 2013: 3,615 kg
Strikket i alt i år: 5,135 kg / 15,575 km


Det næste par strømper fra tå til top startede jeg på umiddelbart da jeg blev færdig med det andet par, og de er således også strikkede lidt i Spanien. Folk de kiggede lidt mærkeligt da jeg sad og strikkede, men jeg synes jo at det er meget hyggeligt :)

Faktaboks:

Strik nummer i år: 26
Lavet til: mig :)
Opskrift: Flere på en pind -fra tå til top
Ændringer: Da jeg strikker løst er de strikket på pind 2,5 istedet for 3
Pinde: 2,5 80 cm
Størrelse: Dame small (37-38)
Garn: arwetta clasic
Lager, rester elle nyindkøbt: købt hos Jorun garn i april
Vægt / meter: 65 g / 275 m
Strikket af garn købt før 2013: 3,615 kg
Strikket i alt i år: 5,410 kg / 15,850 km


Dette farverige par strikkede jeg i efteråret, og jeg er virkelig glad for dem. De gør mig i godt humør, når jeg kigger på mine fødder. Garnet og opskriften er den samme, men en faktaboks skal I dog få.

Faktaboks:

Strik nummer i år: 27
Lavet til: mig :)
Opskrift: Flere på en pind -fra tå til top
Pinde: 2,5 80 cm
Ændringer: Da jeg strikker løst er de strikket på pind 2,5 istedet for 3
Størrelse: Dame small (37-38)
Garn: arwetta clasic
Lager, rester elle nyindkøbt: det meste er købt hos Jorun garn i april
Vægt / meter: 65 g / 275 m
Strikket af garn købt før 2013: 3,615 kg
Strikket i alt i år: 5,475 kg / 16,125 km


Det sidste par i rækken, strikkede jeg i november/december da Jóhan var på Færøerne i nogle dage til sin mormors 70 års fødselsdag. Jeg blev færdig med strømperne mens han var på Færøerne, og jeg pakkede dem ind, og gav ham dem i julegave. Han blev rigtig glad for dem, og til min store glæde bruger ham dem meget :)
Mønsteret hedder Marius, og jeg er helt vild med det. På facebook er jeg med i en norsk gruppe der hedder strikkesida, og der kan man se rigtig mange flotte variationer af Marius mønsteret. Min Marius trøje, som jeg strikkede for et år siden, kan ses her.
Jeg brugte en opskrift som vejledning, men tilføjede lidt mere mønster på foden, da det som regel er foden man ser mest af. Jeg havde 72m, og så fulgte jeg ellers opskriften til strømper fra tå til top.

Faktaboks:

Strik nummer i år: 28
Lavet til: min mand
Opskrift: Flere på en pind -fra tå til top og mønsteret er fra Sandness Marius hæfte
Ændringer: Jeg har tilføjet lidt mønster på foden, og for at få mønsteret til at passe haft 4m flere på pinden en i tå til top.
Pinde: 3
Størrelse: str 44
Garn: arwetta clasic
Lager, rester elle nyindkøbt: købt hos Jorun garn i april
Vægt / meter: 85 g / 360 m
Strikket af garn købt før 2013: 3,615 kg
Strikket i alt i år: 5,560 kg / 16,485 km

Dette blev så de sidste strømper i 2013, men jeg er sikker på at jeg også vil komme til at strikke nogle par i 2014. Jeg synes nu at det er så hyggeligt at have et par strømper på pindene, for det kræver ikke den store koncentration, man har mange variations muligheder og det er et dejligt lille projekt at have med i tasken.

Hav en god mandag alle sammen, min kommer forhåbenlig til at byde på lidt strikketid :)

4 kommentarer:

  1. Sikke nogle smarte sokker.
    Min veninde er ved at knække koden "strømper" netop ved hjælp af samme bog. Jeg holder mig til mine strømpepind, det syntes jeg er hyggeligt.

    SvarSlet
  2. Jeg bliver altid så imponeret over strømpestrikkeri, fordi jeg simpelthen ikke kan få det gjort. Jeg kan få lavet den ene, men opgiver som regel inden jeg får lavet den anden.
    Dine strømper er superflotte. Især dine marius strømper er jeg helt vild med. de er virkelig fine.

    SvarSlet
  3. Sådan ! Sikke mange fede par sokker. Måske skal jeg se at få lært at strikke to på én gang, jeg får nemlig aldrig strikket nummer to

    SvarSlet